Iako priča o „osvajanju” Kormanskog polja još nije završena, „Fijatovi” kooperanti koji u ovoj industrijskoj zoni žele da grade fabrike polako se zahuktavaju a njihove namere postaju sve realnija. Posle „Manjeti Marelija”, koji je već kaparisao lokacije, na Kormansko polje bi trebalo da stigne i jedan od najvećih „igrača” na globalnom tržištu auto komponenti. Reč je o američkom „Džonson kontrolu”, gigantu koji pokriva 30 odsto svetske proizvodnje automobilskih enterijera. Ova kompanija ima više od 50 fabrika širom sveta i zapošljava 142.000 radnika. To je ogromna kompanija koja proizvodi kompletan enterijer za vozila i pokriva trećinu svetske proizvodnje kamiona i automobila. Donedavno su bili vlasnici „Zastava tapacirnice” koja proizvodi presvlake za naslone na sedištima, a postoje ozbiljne indicije da su zainteresovani za saradnju sa „Fijat automobili Srbija”.
Iako priča o „osvajanju” Kormanskog polja još nije završena, „Fijatovi” kooperanti koji u ovoj industrijskoj zoni žele da grade fabrike polako se zahuktavaju a njihove namere postaju sve realnija. Posle „Manjeti Marelija”, koji je već kaparisao lokacije, na Kormansko polje bi, kako saznaje „Politika”, trebalo da stigne i jedan od najvećih „igrača” na globalnom tržištu auto komponenti.
Reč je o američkom „Džonson kontrolu”, gigantu koji pokriva 30 odsto svetske proizvodnje automobilskih enterijera. Ova kompanija ima više od 50 fabrika širom sveta i zapošljava 142.000 radnika.
– To je ogromna kompanija koja proizvodi kompletan enterijer za vozila i pokriva trećinu svetske proizvodnje kamiona i automobila. Donedavno su bili vlasnici „Zastava tapacirnice” koja proizvodi presvlake za naslone na sedištima, a postoje ozbiljne indicije da su zainteresovani za saradnju sa „Fijat automobili Srbija”. Zbog velikih troškova transporta, njima bi odgovaralo da na Kormanskom polju sagrade fabriku koja bi FAS snabdevala automobilskim sedištima – saopšteno je „Politici” u vrhu kragujevačke vlasti.
„Manjeti Mareli”, jedan od najvećih „Fijatovih” snabdevača auto-delovima, imaće dva pogona u Kragujevcu. Proizvodnja prednjeg i zadnjeg „vešanja” biće smeštena u hali Mehaničke obrade koja se nalazi u krugu nekadašnje „Zastave”, a izrada instrument tabli najverovatije će biti organizovana u novoj fabrici koju će ova kompanija podići na Kormanskom polju.
– Reč je o lokalizaciji proizvodnje, a naša država planira da se više od polovine delova potrebnih za nove „Fijatove” modele proizvodi u Srbiji. Tako se smanjuje troškovi transporta, ali i spoljnotrgovinski deficit. Praktično, jedino automobilski motor nije predmet plana o lokalizacije proizvodnje – objasnio je naš sagovornik.
Plan za dolazak „Fijatovih” kooperanata na Kormansko polje predočen je još prošle godine, kada je u Kragujevcu boravio glavni arhitekta torinskog giganta Dijego Velini. Infrastrukturno opremanje industrijske zone i početak izgradnje fabrika odloženi su zbog protesta meštana kragujevačkih sela koji nisu prihvatili predlog države za eksproprijaciju zemljišta i novčanu nadoknadu od 350 evra za ar. Prethodnih dana, podsetimo, na Kormanskom polju buktao je mali rat između meštana koji tvrde da je zemlja njihova i policije, uz čiju su „asistenciju” obezbeđeni uslovi za premeravanje zemljišta i geološka ispitivanja.
Inače, za saradnju sa „Fijat automobili Srbija” zainteresovane su i druge firme, pre svega južnokorejska „Jura” koja je sredinom prošle godine u Rači pokrenula proizvodnju elektro-setova. Angažovanjem ovih velikih kompanija FAS bi na posredan način uticao i na oživljavanje domaćih malih i srednjih preduzeća koja se bave proizvodnjom auto-delova, a koja još od devedesetih godina i posrtanja „Zastave” ne uspevaju da pronađu značajnijeg kupca za svoje proizvode.
Infrastrukturno opremanje Kormanskog polja trebalo bi da počne u martu, a u novim fabrikama će, kako najavljuju lokalni zvaničnici, biti mesta za oko 5.000 radnika.